Sunday, June 28, 2009

Kembara ke Gunung Berembun, Cameron Highland

Pada minggu lepas, dari 19-22 hb Jun, ana bersama teman-teman satu course telah mengikuti mount climbing kat Cameron Highland. Kami seramai 40 orang telah bertolak dari Shah Alam pada jam 9.30 malam dan berhenti rehat seketika untuk makan di Hentian R&R Rawang. Then, perjalan kami bersambung pada jam 10.30 malam dan sampai di Cameron Highland lebih kurang jam 2.45 pagi. First bila turun dari bas, Allah, keadaan amat sejuk skali, barangkali kurang dari 15 darjah celcius. Kawan-kawan yang pakai baju lengan pendek terpaksa memakai baju lain di samping sweater yang masih tidak dapat menahan suhu sejuk Cameron. Ana alhamdulillah okay je sebab memang dah pakai t-shirt labuh, gloves ngan sweater. Yang menggelikan hati bila kawan cakap "Awak tak pe lah, boleh tahan sejuk, dah pakai tutup muka". Ini kata-kata dari Kak Vidhya, seorang rakan India. Ana apa lagi, gelak kecil la. Kami kemudian berjalan lebih kurang 10 minit untuk ke basecamp. Kat sana, kami semua memasang khemah, khemah ana sendiri dipinjam oleh Kak Vidhya memandangkan ana telah di invite oleh Kak Fiza untuk tidur dalam khemahnya. Abg Faizul Hasnizam selaku presiden memberikan sedikit peringatan memandangkan tu kawasan hutan. Mula-mula memang tak sejuk. Bila dah tidur, sejuk. Ana terbangun lepas 30 minit tidur, ana tak bawa sleeping bag, sejuk la. Kain batik je la yang menjadi teman setia, menjadi selimut di kala sejuk.

Esoknya jam 5.45 pagi dah bangun. Alhamdulillah, tempat tu ada disediakan tandas dan surau. Dengan mata yang mengantuk, kaki ni digagahkan juga untuk ke tandas, boleh tahan la juga jauhnya. Turun bukit la katakan. Tangan ni dicelupkan ke dalam air untuk membasuh tangan. Allah, mata terus terbuka. Macam air dalam peti ais dan dicampurkan pula dengan ais dan diletakkan tempat sejuk beku (melampau pulak perumpamaan untuk air sejuk kali ni). Dipendekkan cerita, selepas solat, ana dan kawan-kawan masak untuk sarapan pagi.



Persiapan untuk naik gunung pada jam 8 pagi telah dibuat awal-awal. Air adalah item yang paling penting kerana itulah sumber minuman yang utama. Punca air dah takde dah bila sampai atas. Basecamp adalah punca air yang last. Ana lead untuk mendaki gunung di samping Kak Fiza yang menjadi guider. Tak sampai 10 minit berjalan, kami perlu melalui 1 kawasan becak, perlu berhati-hati ni. Malangnya, sahabat ana yang betul2 kat belakang ana tak dapat imbangi badan dan akhirnya dia terjatuh ke dalam becak tu. Boleh tahan juga kedalamannya. Separas lutut. Kesian, dahlah pagi tu amat sejuk, tapi takpe, semangat waja. Ana ngan Anne membantu sahabat ana ni (ana lupa nama dia, ana letak Aisyah je la). Kami perlu meniti akar-akar untuk sampai ke depan. Skali lagi Aisyah jatuh. Malang betul nasib dia. Ana nak pendekkan cerita lagi ni. Kami berhenti rehat kat beberapa tempat dan last kat perhentian PLB. Kami perlu berjalan dalam 1 jam lagi untuk ke puncak gunung yang sejauh 0.78km. jam 11.15, akhirnya sampaila dekat puncak.



Kami makan maggi je kat atas sana. Jam 12 lebih dah turun untuk ke MARDI. Tak sabar rasanya untuk ke MARDI kerana banyak strawberi dan bunga.



Ni masa kat MARDI. Sempat berposing dengan bunga kat situ.

Kami berjalan kaki untuk balik ke basecamp sebab bas tak dapat ambik. Jam 6.30 petang kot baru sampai basecamp. Malam tu kami wat malam suka ria, menari, menyanyi, tapi ana tak masuk korum tau, ana pemerhati bebas n jadi juri untuk permainan 'goreng pisang'. Belum habis malam suka ria tu, ana dah masuk tidur, malas nak layan sangat. Besok nak balik. Sebelum balik, kami singgah di beberapa tempat untuk membeli belah (kononnya walaupun duit takde). Murah rezeki ana, ramai yang belanja. Dapat makan aiskrim free, dapat coklat kegemaran 'green tea chocolate'. Alhamdulillah. Syukran kat Abang Zul n Abang Meor sebab banyak belanja. Akhirnya sampai kat MSU tercinta jam 7.30 malam.



Sekian story ana..hehe







0 comments:

salam dari ana